FUNCTIONAREA TIRISTORULUI

Modul de functionare al tiristorului este ilustrat de caracteristica

tensiune anodica-curent anodic (fig.2). În funcţie de polarizarea anod-catod, există doua regimuri de funcţionare.

Daca se aplica o tensiune continua între anod si catod, tiristorul ramane blocat,indiferent de sensul acesteia. Mărind tensiunea aplicata, atât în polarizare directa (anodul pozitiv), cât şi în polarizare inversa (catodul pozitiv), tiristorul ramane blocat până la o anumita valoare la care se străpunge, curentul prin el crescând foarte mult.

Valoarea tensiunii anodice la care tiristorul se strapunge atunci când esteblocat invers se numeşte tensiune inversă continuă. Astfel, regimul invers este caracterizat de aplicarea unei tensiuni cu minus pe anod şi plus pe catod (UR). Joncţiunile J1 J3 sunt polarizate invers iar J2 direct. Curentul care circulă, este un curent invers IR foarte mic. Dacă UR atinge un prag URg, va avea Ioc un fenomen de avalanşă care duce la străpungerea joncţiunilor J1, J3 şi prin tiristor va curge un curent mare (J2 este polarizată direct). Acesta, pentru ca tiristorul să nu se distrugă, va trebui să fie limitat de circuitul exterior

 

Dacă tensiunea de polarizare se aplică cu plusul pe anod şi minusul pe catod, tiristorul va funcţiona în regim polarizat direct. Joncţiunile J1, J3 sunt polarizate direct iar J2, invers. Când tensiunea UAK este

sub o anumită limită, curentul direct (Id) care circulă este foarte mie şi tiristorul este blocat. Prin amorsarea tiristorului se înţelege procesul de trecere de la starea de blocare la starea de conducţie.